Na kinek van tippje, hogy a címben szereplő mondatot (a benne lévő helyesírási hibával együtt) hol találtam? Bizony! Egy webfejlesztő cég oldalán. És hogy miért akadtam fönn rajta?

Nagyon egyszerű: ez az egy mondat aforisztikus tömörséggel tartalmazza mindazt a tévhitet és félreértést, ami a webfejlesztés – mint tevékenység, mint szakma – körül a legmakacsabbul él mind a mai napig. Szedjük szét a mondatot és mindjárt meglátjuk, miért gáz egy ilyet kiírni egy webfejlesztő cégnek!

Mi az hogy „jövőhéten”? Egy valamirevaló webfejlesztő, vagy egy nem teljesen tudatlan (tehát internetet használó) megrendelő tényleg komolyan gondolja, hogy egy hét alatt létre lehet hozni zöldmezős beruházásként (gy. k. a nulláról kezdve) egy teljesen „kész”, kiforrott, minden kritériumnak megfelelő weboldalt? Egy hét alatt legfeljebb azt lehet egyeztetni, hogy az oldalon nagyjából(!) milyen funkciók legyenek, nagyjából milyen kinézete legyen, milyen szavakra optimalizáljuk, milyen határidőkkel és milyen pénzügyi feltételekkel lehet számolni, és ha nagyon ügyes mind az ügyfél, mind a fejlesztő, akkor esetleg meg lehet kötni a szerződést. Nem úgy működik, hogy „édes tölcsérbe kérek egy kétgombócos vanília-pisztáciát” aztán leperkálom a pénzt és már mentem is. De menjünk tovább, van itt más is.

Mi az hogy „nézegetheti”? Ez nem a Nyuszi ül a fűben című leporelló! Egy weboldalt nem „nézegetni” kell, hanem használni! Minimális elvárásként információszerzésre, de ha üzenetet szeretnék küldeni, hírlevélre feliratkozni, árakat összehasonlítani, keresni, hozzászólni, „likeolni”, megosztani, stb. akkor arra is képesnek kell lennie az oldalnak. És persze ott van a 7 másodperces szabály is: átlagosan ennyi időt szán egy látogató arra, hogy felmérje, mi ez a weboldal, mire jó ez neki, és mit tud itt csinálni. Ha ezekre nem jön rá azonnal, akkor 7 másodpercnél tovább nem fogja nézegetni az oldalt, nem fogja 2-5-10-20-30 percig böngészgetni, mire nagy nehezen kihüvelyezi, hogy neki mire is van szüksége. A cégednek rengeteg konkurense van (ezt gondolom eddig is tudtad), de ugyanígy a weboldaladnak is (már ha van weboldalad). A látogatód – ha nem tudod az oldaladon tartani – a nyolcadik másodpercben már tudod mit csinál? A konkurenciád weboldalát böngészi! Mi is volt még?

Ja igen: „a SAJÁT honlapját”! Ki az az ostoba, aki pl. saját magáról tart fotót az íróasztalán, hogy egész nap azt nézze? Én pl. nem, de gondolom, Te sem. Minek? Valóban van valaki, aki azt képzeli, hogy egy weboldalt saját magának készítteti? Hiszen a kirakatot sem magadnak rendezed be, a névjegykártyádat sem magadnak csinálod, az újsághirdetésedet sem azért adod fel, hogy te magad olvasgasd. Miért lenne másként ez egy weboldallal?

A weboldaladat a ptenciális vevőidnekl szánod, azt akarod, hogy őket töltse el a megelégedettség érzése, amikor felmennek az oldaladra: „igen, ezt kerestem” Ezért sem fontos, hogy a te ízlésednek feleljen meg az oldal! a legfontosabb, hogy az ügyfelednek legyen vonzó. Amikor webldalt készíttetsz, elsősorban ez legyen a szemed előtt.